המצע האמיתי


תקופת הבחירות הנוכחית מגיעה לשיאה, עם רעש בלתי פוסק, ספינים ובוטים, אך עם מעט מאוד התייחסות – אם בכלל – לנושאים שקובעים את החיים עצמם עבור מיליוני ישראלים כמו מצב הבריאות, הרווחה, החינוך ועוד. בעוד שמועמדים ופוליטיקאים משחררים סיסמאות, הצהרות והבטחות בלי כיסוי, חשוב לבחון את הפוליטיקאים במעשים ולא בדיבורים. אז החלטנו, כשירות לציבור, לבחון לאן הלך הכסף, למה נמצא תקציב – ולמה לא, ולבדוק מה היה סדר העדיפויות של הממשלה היוצאת.

אלה שכן: שירותי דת וישיבות, התנחלויות, מטוס רה"מ ונסיעות בעולם, תוספות שכר לשרים

שירותי דת וישיבות: לפי בדיקת כלכליסט, תקציב המשרד לשירותי דת הכפיל את עצמו בחמש השנים האחרונות, מ-376 מיליון ש"ח ב-2014 ללא פחות מ-736 מיליון ש"ח ב-2019. עם התוספות של כספים קואליציוניים נוספים, זינק תקציב המשרד ל-1.1 מיליארד ש"ח. בנוסף למשרד הדתות, תקציבה של מנהלת זהות יהודית שהקים נפתלי בנט במשרד הדתות עלה בלא פחות מ-550 אחוז בחמש השנים האחרונות, מ-14 מיליון ש"ח ב-2014 ל-91 מיליון ש"ח בסוף 2018. כמו כן אושרו 6 מיליון ש"ח בנובמבר ל"מערכי למידה לאור תורת הרב קוק", ו-7 מיליון לקרן מורשת הכותל המערבי. המועצות הדתיות נהנו מתוספת של 100 מיליון ש"ח בתקציב האחרון, שהביא אותן ל-583 מיליון ש"ח. כמו כן תקציבי הישיבות החרדיות הכפילו את עצמם מאז 2014 והגיעו לכדי 1.3 מיליארד שקלים ב-2018.

נסיעות ומטוס ראש הממשלה: בסוף השנה האחרונה אושרו 580 מיליון ש"ח לשדרוג מטוס רה"מ. המחיר המקורי שנמסר הוא 175 מיליון, אך נחשף כי עוד ב-2015 אישרו השרים לא פחות מ-729 מיליון ש"ח לשדרוג המטוס. כמו כן תוך חודשיים בסוף 2018 אושרו 52 מליון ש"ח לכיסוי נסיעות נתניהו לחו"ל, עקב "גידול בעלויות".דוגמה אחת לעלויות המנופחות במסגרת נסיעות רה"מ היא תשלום מעל ל-12 מיליון ש"ח מכספי המדינה להחכרת מטוס לטיסה אחת של רה"מ ואשתו בספטמבר 2017 בביקורם בדרום אמריקה.

שכר שרים ורה"מ: בין 2017 ל-2019 שכרם של שרי הממשלה עלה ב-16% והיום השכר הממוצע של שרי הממשלה הוא 45,423 שקל. זהו סכום הגבוה פי 8 משכר המינימום בישראל, שעומד על 5,300 שקל. עלות תוספת השכר לבכירים הגיע לכ-100 מיליון ש"ח לשנה מקופת המדינה.

תקצוב עודף להתנחלויות: וכמובן איך אפשר בלי המגזר החביב על הממשלה – הימין המתנחלי. מעבר לתקציבים הקבועים, מאות מיליוני שקלים נוספים הועברו בשנה האחרונה להתנחלויות – כולל למפונים מהתנחלויות בלתי חוקיות, בהם כאלה שתקפו את כוחות הביטחון במהלך פינויים. במהלך שמונת החודשים הראשונים של 2018, הועברו מענקים מיוחדים בסך למעלה מ-125 מיליון שקלים בוועדת הכספים, ועוד 37 מיליון שקלים אושרו בחודש אוגוסט. 14 מיליון שקלים אושרו בסוף 2018 לפיצוי מפוני המאחז הלא חוקי מגרון, שפונה ב-2012, ובאוקטובר קוצצו 22 מיליון ש"ח ממשרדי הממשלה כדי לסבסד 31 יחידות דיור בחברון, 60 מיליון ש"ח הלכו לפיצוי 15 משפחות שגרו במאחז הבלתי חוקי נתיב האבות. בספטמבר נמצאו גם  3.5 מיליון ש"ח לקמפיין ל"הגברת המודעות ולהנחלת המורשת היהודית בחברון ובקרית ארבע".

אלה שלא: קשישים, בריאות, רווחה, חינוך, פריפריה, דרום תל אביב, דיור ציבורי ועוטף עזה

קצבאות קשישים: קצבת הזקנה בישראל עומדת על סכום נמוך יחסית של 1,537 ש"ח ליחיד – לאחר שבמהלך השנה שעברה ניאותו בממשלה להעלותה בשישה שקלים בלבד. הממשלה הפילה הצעת חוק המשווה את הקצבאות לשכר המינימום, וביוני הקרוב אמורה לצאת לדרך תכנית לקיצוץ קצבאות הפנסיה בקרנות הפנסיה הוותיקות, בסדר גודל של 1,000 ש"ח בשנה – לכיסוי גירעון של 200 מיליון ש"ח. כל זאת בעוד שבישראל מיליון קשישים שנשענים על קצבאות, 200 אלף המוגדרים כחיים בעוני, כש-40% מהקשישים נאלצים לוותר על חימום עקב מצוקה כלכלית, לפי מחקר של מכון ברוקדייל, 14% על מזון ו-6% על תרופות.

בריאות: למעלה מעשור לא הגדילה ממשלת ישראל את ההוצאה הציבורית על בריאות ביחס לצמיחת הכלכלה, והיא עומדת על שיעור נמוך של 7.4 אחוז מהתמ"ג, על אף הזדקנות האוכלוסייה והעלייה בתחלואה הכרונית, התוצאות ברורות לכל. זה כבר לא חדש שמערכת הבריאות בקריסה. ההוצאות בקופות ובבתי החולים עולות בהתמדה אך המדינה לא מגדילה את נתח התקציב, והמערכת חנוקה ומפרפרת עם מחסור חמור בכוח אדם ובתקנים, במיטות אשפוז. רק לשם ההשוואה, בישראל ישנן 1.7 מיטות לאלף איש, לעומת 2.9 מיטות בממוצע במדינות ה- OECD), עם עומס שהגיע עד ל-160% בתפוסת המחלקות הפנימיות בינואר האחרון. חוץ מזה, זמני ההמתנה בחדרי המיון ולרופאים מומחים רק עולים,  וכשהמערכת הציבורית קורסת – מי שיכול להרשות לעצמו פונה לביטוחים הפרטיים – שההוצאה של הישראלים עליהם הוכפלה בשש שנים והגיע לשני מיליארד שקלים ב-2016.

חינוך ורווחה: כידוע, לא נמצא כסף לתוספות שכר לעובדים ועובדות הסוציאליים במערכות הרווחה השונות. 47.5 מיליון שקלים קוצצו למלגות לסטודנטים, ו-100 מיליון ש"ח קוצצו מתקציב החינוך בכלל בחודש נובמבר, יחד עם קיצוץ של שלושה מיליון ש"ח באוקטובר למען פיצוי מתנחלי חברון. בנוסף הממשלה לא מצאה 10 מיליון שקלים שיאפשרו את המשך הפעלת תכנית למניעת אובדנות בקרב בני נוער, בעוד שבעשור האחרון נרשמה עלייה של 12.5 אחוז במקרים של ילדים ובני נוער שהגיעו לחדרי מיון לאחר ניסיונות התאבדות, והיא בסכנת סגירה. התכנית פעלה מאז 2015 בתקצוב של 55 מיליון ש"ח לשלוש שנים. 

פריפריה: לא נמצא תקציב להפעלת חדר מיון בקרית שמונה, בתחילת נובמבר קוצצו 90 מיליון ש"ח שהיו אמורים להגיע לפריפריה, למשרד לפיתוח הנגב הגליל (כדאי לדעת שהתוספות להפעלת מטוס רה"מ אושרו ממש באותו הזמן). הממשלה אף הפילה יוזמות שיאפשרו הזרמת תקציבים גדולים יותר לשירותי הרווחה ברשויות המקומיות החלשות. לא נמצאו גם תקציבים לטפל במצב הבריאות החמור במיוחד בפריפריה – בצפון יש 1.8 מיטות אשפוז פנימי לאלף איש לעומת 2.7 בת"א, שיעור הרופאים בצפון הוא 2.3 לאלף בצפון לעומת 5.1 אלף בת"א. ההבדלים מביאים לכך שתושבי הדרום והצפון חיים בממוצע כ-3 שנים פחות מבמרכז (והפער מגיע עד ל- 6-8 שנים בין תושבי המרכז לגליל המערבי).

דרום ת"א: לאחר שבשנה שעברה הבטיח ראש הממשלה 350 מיליוני שקלים למטרת שיקום דרום ת"א , לפני מספר חודשים  התגלה כי התקציב יהיה רק 28 מיליון שקל לשלוש שנים, והוא לא יוקדש לדרום תל אביב אלא יתחלק גם בין הערים פתח תקווה ואילת.

נכים: נכון לחודש ינואר, עמדה קצבת הנכות החודשית על 3,312 ש"ח לנכים בדרגת נכות מלאה (75 עד 100%). לאחר שנים של מאבק שכלל חסימות כבישים, ולאחר פיזור הבטחות וגרירת רגליים של הקואליציה, זכו הנכים לעלייה של 340 ש"ח בפעימה ראשונה ו-170 ש"ח בפעימה שניה לקצבה, שצפויה להגיע לסכום של קצת מעל ל-3,700 ש"ח לחודש בלבד. נזכיר כי דרישת מאבק ארגוני הנכים היא השוואת הקצבה לשכר המינימום העומד על 5,300.

דיור ציבורי: בעוד שמאות משפחות מחכות לקורת גג בדיור הציבורי משום שמלאי הדירות אינו מספיק, בשנה שעברה קוצצו שבעה מיליון ש"ח מתקציב הדיור הציבורי- לטובת הקמת מעלית בכותל המערבי.

עוטף עזה: מיליון וחצי שקל שהיו מיועדים לטיפול בשדות השרופים בעוטף עזה הופנו לטובת תקציב סבסוד יחידות הדיור למתנחלי חברון.

פוליטיקאים נמדדים במעשים. כשקוראים ומשווים בין כלל המספרים ומנתחים היכן השקיעה הממשלה והיכן היא קיצצה או "לא מצאה" תקציב, מתבהרת תמונה ברורה לגבי סדרי העדיפויות שלה ולגבי האוכלוסיות המועדפות, והמועדפות הרבה פחות.

להרחבה על התוספות לשירותי הדת בבדיקת כלכליסט: https://bit.ly/2CYQPtZ

להרחבה על התוספות לטיסות ומטוס רה"מ ב-61: https://bit.ly/2Vo5Rk3

להרחבה על תוספת השכר לרה"מ והשרים: https://bit.ly/2uHMYgu https://bit.ly/2YOJbvK

להרחבה על ההתנחלויות: https://bit.ly/2YQoQWD https://bit.ly/2K8g2bm

להרחבה על מצב הקשישים והניסיון להעלות את קצבאות הזקנה: https://goo.gl/r5tYfV https://goo.gl/bpccnjhttps://goo.gl/w3cMzq

להרחבה על דרום ת"א: https://bit.ly/2HVHLdq https://bit.ly/2OQDp87 

להרחבה על הקפאת התכנית למניעת התאבדויות: https://bit.ly/2K8CGAD

להרחבה על הקיצוץ בחינוך: https://bit.ly/2TUlqPc 

להרחבה על הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה לטובת מתנחלי חברון: https://bit.ly/2K6Nm2C