אלה שיושבים מקדימה


יש אזור אחד בלבד בישראל שתושביו זוכים להנחה קבועה של 50% בתחבורה הציבורית. עובדי הקבלן בלוד? הקשישים בקרית שמונה? הצעירים בבאר שבע? לא בדיוק. למה לעזור למי שלא מצליח לסגור את החודש, כשאפשר לצ'פר, שוב, את תושבי יהודה ושומרון?

בשבוע שעבר עלו מחירי התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ באופן גורף ב-5% ויותר. מחיר הנסיעה העירונית באוטובוס הגיע לשיא של כל הזמנים, והוא עומד היום על 6.9 שקלים. בדיקה שביצעו ארגונים חברתיים מגלה כי דווקא בפריפריה - מקומות כמו עפולה ואילת, לדוגמה - העלייה הייתה גבוהה אפילו יותר.

למרות שהתחבורה הציבורית בישראל משרתת בעיקר את בני השכבות המוחלשות וכן את הקשישים והסטודנטים, ממשלת נתניהו לא מצאה לנכון לבלום את עליית המחירים. בינתיים, יש רק אזור אחד בארץ שבו נהנים התושבים כבר שנים מתעריפי תחבורה ציבורית מוזלים מאוד של-50% הנחה קבועה - ואפילו יותר. לוד? קריית שמונה? שדרות? לא בדיוק. למה לעזור למי שלא מצליח לסגור את החודש, כשאפשר לצ'פר, שוב, את תושבי יהודה ושומרון?

ועכשיו לעובדות:

בדיקת "שישים ואחת" מעלה כי מחיר נסיעה באוטובוס ליהודה ושומרון עומד על מחצית ופחות מעלוּת נסיעה דומה בתוך גבולות ישראל. כך, למשל, נסיעה מירושלים לפסגות (31 ק"מ, 63 דקות) עולה 5.4 שקל, ואילו נסיעה מירושלים לבית שמש (36 ק"מ, 69 דקות) עולה 16.8 שקל. נסיעה מירושלים לקריית ארבע (45 ק"מ, 75 דקות) עולה 9.5 שקל, ואילו נסיעה מירושלים ללוד (46 ק"מ, 60 דקות) עולה 19 שקל. נסיעה מבאר שבע לקריית ארבע (102 ק"מ, 145 דקות) עולה 15.8 שקל, ואילו נסיעה מירושלים לשדרות (91.3 ק"מ, 100 דקות) עולה 39.5 שקל.

הסבסוד ניתן ב-2002 כדי לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית בזמן האינתיפאדה. הרעיון היה לעודד את תושבי האזור לנסוע באוטובוסים ממוגנים במקום במכוניות פרטיות. במקביל, קיבלו המתנחלים הטבה נוספת: מימון מלא מטעם המדינה למיגון הרכב הפרטי. בינתיים, כידוע, נגמרה האינתיפאדה השנייה וחלף מצב החירום. אלא שנציגי המתנחלים בכנסת תפסו טרמפ על המצב הביטחוני של השנים המסוכנות ההן ופעלו כדי להפוך את ההטבה הזמנית לקבועה, מתמשכת - ועל חשבון משלם המסים הישראלי. ממש בדומה לשלל ההטבות שהם מקבלים ברכישת קרקעות, בקבלת משכנתאות ובתקצוב הרשויות המקומית.

ההנחה ניתנת באופן סלקטיבי רק למי שנוסע להתנחלויות - לא לכל מי שנמצא על האוטובוס. כך, למשל, קו האוטובוס מירושלים לבית-שאן נוסע חלק מהדרך מעבר לקו הירוק. לא כל מי שעולה על הקו הזה זכאי ל-50% הנחה. מי שייסע עד התחנה האחרונה (בית שאן) ישלם מחיר מלא, לעומת מי שיירד בשטחים, 10 ק"מ בלבד לפניו. כל זאת, למרות שהם עוברים יחד אותו מסלול נסיעה בדיוק.

כמו תמיד, מנסים להסתיר מהציבור הישראלי את ההטבות למתנחלים. איש לא מכחיש את קיומן של ההנחות הייעודיות ליהודה ושומרון, ובכל זאת, הממשלה עושה כל שביכולתה כדי שאתם לא תדעו כמה כסף מושקע בסבסוד הזה. אחת ההשערות היא כי מדובר בסעיף מסתורי בתקציב משרד התחבורה שנקרא "תמיכות באוכלוסיות אחרות". הוא מתוקצב ב-31 מיליון שקל בשנה. תארו לעצמכם מה אפשר היה לעשות עם הסכום הזה כדי להקל על הכיס של כל מי שאין לו רכב פרטי בתוך גבולות מדינת ישראל.