בזמן שישנתם


כך הצליחה אתמול הפוליטיקה החדשה להעביר תקציבי עתק להתנחלויות, לישיבות הגבוהות ולרבנות תוך ארבע שעות בלבד וללא שום פיקוח ציבורי

לפני ארבעה חודשים בלבד אושר תקציב המדינה. זה קרה בתום שבועות ארוכים של דיונים ערים - בכנסת, בתקשורת, בציבור הישראלי - על מרכיבי התקציב השונים: סדר העדיפויות הלאומי, שיטות המיסוי והאלטרנטיבות לגזירות השונות.

והנה, פתאום, אתמול בצהריים - אחרי דיון מזורז שנמשך ארבע שעות בלבד - הרימו חברי ועדת הכספים של הכנסת את ידם וביצעו בתקציב המדינה - זה שהדיו טרם יבשה מעליו - שינויים בגובה מיליארדי שקלים. וזה רק השלב הראשון. מחר תתכנס הוועדה בפעם השנייה תוך שבוע במטרה להעביר עוד כמה מיליארדים מכספי המסים שלכם בין כל מיני סעיפי תקציב מסתוריים.

במלים אחרות, תקציב המדינה שהגישו יאיר לפיד והפוליטיקה החדשה לכנסת לפני ארבעה חודשים אינו תקציב המדינה כפי שהוא עתיד להתנהל במהלך השנתיים הקרובות. זוכרים שהבטיחו לכם גישה חדשה ומרעננת שתפגין כבוד כלפי הכסף שלכם ותאפשר לכם להבין במה הוא מושקע ולמה? ובכן, לפי אירועי השבועות האחרונים בכנסת נראה שלא נשאר מהן הרבה: משרד האוצר, בראשות יאיר לפיד, משתמש בכל טריק שיש לו כדי למנוע מחברי הכנסת להיות מסוגלים לפקח על כספי המסים שלכם.

בין הנהנים הגדולים מהמחטף שאירע אתמול בוועדה אפשר למצוא, למשל, את החטיבה להתיישבות - הזרוע החשאית של הממשלה להקמת התנחלויות (וגם לטיפוח הנגב והגליל, אבל ממש בקטנה) שקיבלה מלפיד מתנה בגובה 130 מיליון שקל; את הישיבות הגבוהות שזכו ממנו ב-65 מיליון שקל (שהועברו אליהן מסעיף בתקציב משרד החינוך שנקרא "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21"); 28 מיליון שקל ל"השלמת עבודות בבית-אל"; 2.6 מיליון שקל לרבנות הראשית; וכן תקציב מיוחד שמיועד לתהליך הפרטת מערכת המים. כל מיני דברים שבאוצר ממש מקווים שלא תשימו לב אליהם.

ועדת הכספים קיימת כדי לפקח - לאשר או לדחות - בקשות של משרד האוצר לביצוע שינויים בתקציב המדינה: העברות, תוספות, קיצוצים ושימוש ברזרבות. בסך הכל, הגיוני: תקציב המדינה נכתב במציאות מסוימת, אבל לעתים במהלך השנה משתנה המציאות הזו - ואיתה גם הצרכים התקציביים של מדינת ישראל. זה לא העניין. במשרד האוצר גילו כבר מזמן שהמשמעת הקואליציונית הנכפית על ועדת הכספים היא דרך מצוינת להעביר דרך הוועדה סכומי עתק בכל מיני נושאים שנויים במחלוקת.

למה? קודם כל, בגלל האזרחים: הקשב הציבורי בנושאי תקציב וכלכלה פוחת פלאים אחרי שבועות ארוכים של פטפטת בלתי פוסקת בערוצי התקשורת. שנית, בגלל הח"כים עצמם: קל נורא להעביר מיליארדים מפה לשם ומשם לפה בוועדת הכספים. קחו, לדוגמה, את הדיון אתמול: ההעברות התקציביות שביקש האוצר לבצע התפרסו על פני 157 עמודים – את חלקם הגדול ראו הח"כים לראשונה רק במהלך הישיבה. מדובר באלפי סעיפים הכתובים בשפת-צופן עמומה, שגם ותיקי הוועדה מתקשים לפענח, בטח כשההצבעה מתבצעת במהירות היסטרית ולא משאירה מקום לשאלות ותהיות. כמעט אף סעיף לא מוסבר ומפורט, והעברה של מאות מיליונים מסתכמת במשפט לקוני שלא מנמק בכלל למה צריך את הכסף ומה פתאום עכשיו.

משרד האוצר יודע מה הוא עושה: מנחית על הח"כים ספר עצום של כל השינויים שהוא חולם עליהם בלי שיש להם יכולת אמיתית להתמודד איתם. מרכז המחקר של הכנסת ניסח זאת כך, בשפתו המנומסת: "הדיון בבקשות לערוך שינויים בתקציב אינו מעמיק דיו" והמליץ לערוך שינויים דחופים בשיטת ההתנהלות מול ועדת הכספים. ואילו היועץ המשפטי של הכנסת הוציא מכתב חמור בנושא, והפציר ביו"ר הוועדה למצוא פתרון למניפולציות שכופה האוצר על חבריה.

השיטה הזאת, אגב, הופכת עם הזמן יותר ויותר נפוצה ומקובלת. דוח מיוחד של מרכז המחקר של הכנסת מראה כי ב-2012 יותר מ-10% מתקציב המדינה עבר שינויים בוועדת הכספים - גידול של 24% בהיקף השינויים בהשוואה ל-2010. בקיצור, מישהו במשרד האוצר נדלק על הרעיון הזה של העברת כספים בלי דיון ציבורי או פרלמנטרי ראוי.

אתמול ניהלו הח"כים של האופוזיציה מאבק עיקש במחטף והצליחו, באמצעות הגשת הסתייגויות רבות, לעכב ולתקוע חלק גדול מההצבעות. פקידי האוצר, אגב, סירבו לענות להם על רבות מהשאלות שהופנו אליהם בנושא ההעברות המסתוריות. הח"כים של "יש עתיד", אגב, מחו אף הם בהתחלה על שיטת ההצבעה החפוזה, והודיעו שאין בכוונתם "להיות חותמת גומי של שר האוצר". בסופו של דבר, הם הצביעו בצייתנות רבה על-פי הדרישות שנגדן יצאו בחגיגיות. חלקם אף הצטרפו ליו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), ותקפו את הח"כים מהאופוזיציה שהעזו להתעניין מה עושים עם כספי המסים של הציבור. סלומינסקי הבטיח לא מזמן כי ינהיג נוהל חדש, שיאפשר לוועדה לפעול בצורה שקופה יותר. ח"כים שהשתתפו אתמול בדיון מספרים כי חלק ניכר מהמסמכים לא הגיעו לידם לפני הדיון, ואלה שכן הגיעו היו בלתי-מובנים בעליל. 

במהלך הדיון מחה אחד מנציגי משרדי הממשלה שישב בדיון: "אתם לא יכולים לא לאשר את ההעברה הזאת. היא סוכמה עם השר עוד לפני ההצבעה על התקציב". מה זאת אומרת? האם האוצר סגר עם שרים על תוספות תקציביות משמעותיות בלי לדווח לציבור ולכלול אותן בתקציב? מסתבר שכן. כפי שנחשף לא מזמן בתקשורת, משרד האוצר רקם, זמן קצר לפני ההצבעה על תקציב המדינה, שורה של עסקאות סודיות מאחורי הקלעים עם כמה משרי הממשלה, כדי להבטיח שיצביעו בעד. ההסכמים האלה כוללים העברה מדורגת של עשרות מיליוני שקלים לקופת המשרדים שלהם. כל זאת, בלי לכלול את הסעיפים האלה בתקציב המדינה או לדווח לשאר שרי הממשלה, לכנסת או לציבור הישראלי. עסקאות הצללים האלה יתממשו, כמובן, באמצעות העברות חפוזות בוועדת הכספים.